سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لمینت سرامیکی انجام بدهیم یا ونیر کامپوزیت؟

نظر

هر دو لبخند زیبا، سفید، جذاب و دلربا است. اما تفاوتشان در چیست؟ چرا لمینت سرامیکی گرانتر از ونیر کامپوزیت است؟ آیا لمینت سرامیکی مناسب تمامی افراد بوده و یا انجام دادن آن شرایط خاصی دارد؟ این مقاله برای راهنمایی شما نوشته شده تا بتوانید با خیال آسوده، روش زیباسازی خط لبخند خود را انتخاب کنید. البته بهتر است در کنار خواندن این متن، با متخصص دندانپزشکی نیز مشورت کنید. ابتدا به سراغ بررسی لمینت سرامیکی رفته و بعد از آن نیز ونیر کامپوزیت را توضیح میدهیم و در نهایت هر دو روش را با یکدیگر مقایسه میکنیم.

لمینت سرامیکی چیست؟

کلمه لمنیت به معنای چسباندن بوده و لمینت سرامیکی به معنای چسباندن سرامیک است. در اصلاح خط لبخند با استفاده از لمینت سرامیکی، یک روکش یک طرفه (فقط سمت بیرونی) که از جنس سرامیک بوده و باید در کوره پخته شود، برروی دندان چسبانده میشود. از آنجاییکه این مواد دارای ضخامت هستند، نمیتوان آن را بدون تراشیدن دندان، بر روی آن چسباند. بنابراین، در این روش، یک لایه ی نسبتا نازک از روی تمام دندان ها (آنهایی که قرار است لمینت شوند)، تراشیده شده و سپس قالب گرفته شده تا روکش سرامیکی توسط لابراتوری های مجهز، ساخته شود. در مرحله بعد، این سرامیک بر روی دندان چسبانده خواهد شد.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت ماده‌ای است که از جنس کامپوزیت دندانپزشکی (طبیعتا!) بوده و بدون تراش دادن دندانها بر روی دندان پخش شده و سپس خشک خواهد شد. در این روش، بیشتر کار بر دوش دندانپزشک بوده و ظرافت و زیبایی دندان، مستقیما به هنر دستان دندانپزشک مربوط است. در این روش خبری از تراشیدن نبوده و نیازی به همکاری با لابراتوری نیست. شاید فکر کنید که خب این روش که بهتر است! پس اصلا چرا کسی باید لمینت سرامیکی انجام دهد؟! در ادامه، این روش را با یکدیگر مقایسه میکنیم تا جواب سوال شما را بدهیم

لمینت سرامیکی بهتر است یا ونیر کامپوزیت

از ونیر کامپوزیت عموما برای ترمیم و زیباسازی استفاده میشود. دندان‌هایی که کاملا سالم بوده، اما اندکی انحراف داشته یا لبپر شده باشند را میتوان با روش ونیر کامپوزیت، اصلاح کرد. اما هنگامیکه دندان خراب بوده و یا پوسیده باشد، از روش لمینت سرامیکی استفاده خواهد شد. بنابراین، تنها زمانیکه دندانها خراب باشد، استفاده از روش لمینت سرامیکی توصیه میشود. لمینت به علت پخته شدن در کوره، استحکام بیشتری داشته که به تقویت دندان خراب (و احتمالا عصب کشی شده) کمک میکند. اما در نقطه مقابل، ونیر کامپوزیت هم سریعتر بوده و هم نیاز به تراشیدن دندان ندارد. در صورتیکه متد جدید زیبایی معرفی شود، به سادگی میتوان کامپوزیت ونیر را تراشید و از متد جدید استفاده کرد.

بنابراین، هر روشی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. تنها کسیکه صلاحیت توصیه و تعیین روند درمان را دارد، قطعا دندانپزشک با تجربه است. برای مشاوره رایگان در خصوص ونیر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی به این صفحه مراجعه کنید. متخصصین مرکز دندانپزشکی درفام به سوالات شما پاسخ خواهند داد. علاوه بر آن، میتوانید در یک ویدئو، روند انجام لمینت سرامیکی را نیز مشاهده کنید.